CBC-FeRoM - Metode inovatoare de învățare și colaborare în domeniul educației la nivel bilateral în România și Republica Moldova
Conceptul
Acest proiect se bazează pe strategii
de stat și planuri de acțiune în România și Republica Moldova, contribuind
astfel la implementarea acestora la nivel de stat.
Necesitatea acestui proiect este
justificată în lumina recomandărilor specifice pentru România din 2014. Astfel,
Recomandarea nr. 5 din RECOMANDAREA CONSILIULUI din 8 iulie 2014 se referă la
necesitatea ca statul român să asigure „creșterea calității și accesului la
învățământul profesional și tehnic, ucenici, învățământ terțiar și învățare
continuă și adaptarea acestora la nevoile pieței muncii; să ofere un acces mai
bun la serviciile de educație pentru toate categoriile de elevi".
Necesitatea acestui proiect din
perspectiva susținerii învățării pe tot parcursul vieții și a creșterii
calității educației este justificată de necesitatea de a sprijini dezvoltarea
abilităților de lucru ale grupului țintă prin firme de exercițiu și, în
consecință, de a îmbunătăți integrarea acestora pe piața muncii. În contextul
Strategiei Europa 2020, România a stabilit un obiectiv de angajare de 70%
pentru 2020. Acest proiect contribuie la aceasta prin sprijinirea elevilor în
dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare integrării pe piața muncii.
(http://afacerieuropene.mae.ro/node/490)
Pentru a promova dezvoltarea unor
programe de învățământ de înaltă calitate, flexibile și legate de cerințele
pieței muncii, Strategia națională de educație terțiară 2015-2020 recomandă
consolidarea capacității instituțiilor de învățământ terțiar de a dezvolta și
furniza programe relevante pe piața muncii - asigurând abilități transversale,
dar și pentru dezvoltarea competențelor necesare în sectoarele economice cu
potențial competitiv, identificate în Sistemul Național de Calificări
(http://www.tvet.ro/index.php/ro/harta-site/128.html).
Proiectul se concentrează pe nevoile
elevilor care sunt un element important în abordările coordonate menite să
asigure un număr crescut de absolvenți care părăsesc sistemul de învățământ cu
competențe relevante. Generațiile actuale de tineri trebuie să fie la fel de
bine pregătite pentru provocările învățământului superior și să poată face o
alegere în cunoștință de cauză cu privire la programele oferite. Strategia
națională pentru educația terțiară 2015-2020 a recomandat diversificarea
ofertei de programe de învățământ pentru a îndeplini cerințele pieței muncii,
inclusiv prin concentrarea pe programe de educație non-terțiară, oferind o
șansă de angajare, inclusiv absolvenților de liceu care nu au promovat examenul
de bacalaureat. În procesul de proiectare și utilizare a unor programe
inovatoare/ atractive, personalul didactic de calitate este o condiție
esențială. Prin urmare, intervențiile sprijinite în cadrul proiectului se vor
concentra, de asemenea, pe dezvoltarea pedagogică și atractivitatea programelor
de studiu, inclusiv prin oportunități specifice pentru specializarea personalului
în formarea pedagogică și cooperarea transfrontalieră consolidată.
(http://www.edu.ro/viziune-0)
Necesitatea proiectului este
justificată din perspectiva obiectivelor generale ale programului:
- Asigurarea dezvoltării durabile a
sistemului educațional pentru a forma o personalitate integrală, activă,
socială și creativă - principalii factori ai dezvoltării umane și ai
progresului socio-economic al țării;
-Furnizarea accesului la educație de
calitate pentru toți copiii și tinerii prin asigurarea unui mediu școlar
prietenos și protector și prin consultarea elevilor și părinților în procesul
decizional;
- Îmbunătățirea rezultatelor
învățării prin investiții în personalul didactic, procesul educațional și în
infrastructura instituțiilor de învățământ;
- Accesul la eficiența sistemului
educațional, extinderea și diversificarea ofertei educaționale prin
valorificarea oportunităților oferite de tehnologiile informației și
comunicațiilor;
- Compatibilitatea structurală și
calitativă a educației naționale cu spațiul european de educație.
Obiectivele proiectului
Obiectivul general: Îmbunătățirea accesibilității și
capacității de angajare a 560 de elevi și liceeni din România și Republica
Moldova pe piața muncii prin dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare
pentru o piață a muncii modernă, flexibilă și dinamică prin colaborarea
interinstituțională în educație peste granițe.
Obiectivul specific 1: Facilitarea accesului a 480 de elevi
și studenți din județul Galați și raionul Cahul la 32 de cursuri de formare
profesională pe piața muncii și servicii de consiliere specializată și
orientare profesională pentru a îmbunătăți procesul de inserție prin implicarea
acestora în activități inovatoare de educație complementară și practic
antreprenorială în cadrul a 55 de ani de firme de exercițiu;
Obiectivul specific 2:
Prevenirea marginalizării socio-profesionale și creșterea tranziției de
la școală la viața activă pentru 150 de liceeni și elevi din județul Galați și
raionul Cahul prin acțiuni educaționale transfrontaliere menite să organizeze 2
târguri transfrontaliere de firme de exercițiu, 2 schimburi de experiență în
domeniul antreprenoriatului și operaționalizarea a 2 platforme online
bilaterale CBC-FeRoM pentru simularea operațiunilor economice și e-CPO pentru
consiliere și orientare profesională;
Obiectivul specific 3: Creșterea calității și diversității programelor educaționale în județele Galați, Vaslui, raioanele Cahul și Cantemir prin consolidarea și promovarea unei rețele de parteneriat bilateral cu 10 unități de învățământ, dotarea a 4 laboratoare și un atelier și specializarea a 70 de profesori prin 2 cursuri inovatoare și 4 întâlniri metodice transfrontaliere.
Perioada de implementare: 01.03.2021 - 31.08.2022
Rezultatele proiectului
PR1 - Dezvoltarea de aptitudini pentru elevi și studenți
în zona proiectului
RI 1.1 Numărul de cursuri organizate -
32
PR2 - Îmbunătățirea angajabilității pentru elevi și
studenți în zona proiectului
RI 2.1 Numărul de măsuri suport
dezvoltate - Platforma e-CPO - 1
PR3 - Creșterea calității programelor educaționale în
zona proiectului
RI 3.1 Numărul de unitați educaționale
dotate - 4
PR4 - Dezvoltarea cooperării transfrontaliere în domeniul
educațional
RI 4.1 Numărul de acțiuni
educaționale comune organizate pentru elevi și studenți- 2 Târguri
Transfrontaliere, 2 Schimburi de Experiență
RI 4.2 Numărul de acțiuni educaționale
comune organizate pentru profesori - 6 cursuri, 4 intâlniri metodice
RI 4.3 Numărul de rețele de unități
educaționale create - 1
PR5 - Creșterea accesibilității elevilor și studenților
la programe educaționale
RI 5.1 Numărul de măsuri educaționale
inovative dezvoltate- Platforma CBC-FeROM - 1
RI 5.2 Numărul de facilități noi de
învațare create - 4 laboratoare și 1 atelier - 5
PR6 - Creșterea accesului elevilor și studenților din
aria proiectului la informare privind
promovare educației și sănătății
RI 6.1 Numărul de campanii
educaționale tranfrontaliere organizate - 1
RI 6.2 Numărul de campanii
transfrontaliere în
domeniul sănătății organizate - 1
PR7 - Creșterea conștientizării populației din județele
Galați și Vaslui și regiunea Cahul și Cantemir, cu privire la beneficiile și
rezultatele
proiectului în comunitățile locale
RI 7.1 Numărul de campanii publice transfrontaliere de informare și diseminare a proiectului organizate - 1