Conceptul

Acest proiect se bazează pe strategii de stat și planuri de acțiune în România și Republica Moldova, contribuind astfel la implementarea acestora la nivel de stat.

Necesitatea acestui proiect este justificată în lumina recomandărilor specifice pentru România din 2014. Astfel, Recomandarea nr. 5 din RECOMANDAREA CONSILIULUI din 8 iulie 2014 se referă la necesitatea ca statul român să asigure „creșterea calității și accesului la învățământul profesional și tehnic, ucenici, învățământ terțiar și învățare continuă și adaptarea acestora la nevoile pieței muncii; să ofere un acces mai bun la serviciile de educație pentru toate categoriile de elevi".

Necesitatea acestui proiect din perspectiva susținerii învățării pe tot parcursul vieții și a creșterii calității educației este justificată de necesitatea de a sprijini dezvoltarea abilităților de lucru ale grupului țintă prin firme de exercițiu și, în consecință, de a îmbunătăți integrarea acestora pe piața muncii. În contextul Strategiei Europa 2020, România a stabilit un obiectiv de angajare de 70% pentru 2020. Acest proiect contribuie la aceasta prin sprijinirea elevilor în dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare integrării pe piața muncii. (http://afacerieuropene.mae.ro/node/490)

Pentru a promova dezvoltarea unor programe de învățământ de înaltă calitate, flexibile și legate de cerințele pieței muncii, Strategia națională de educație terțiară 2015-2020 recomandă consolidarea capacității instituțiilor de învățământ terțiar de a dezvolta și furniza programe relevante pe piața muncii - asigurând abilități transversale, dar și pentru dezvoltarea competențelor necesare în sectoarele economice cu potențial competitiv, identificate în Sistemul Național de Calificări (http://www.tvet.ro/index.php/ro/harta-site/128.html).

Proiectul se concentrează pe nevoile elevilor care sunt un element important în abordările coordonate menite să asigure un număr crescut de absolvenți care părăsesc sistemul de învățământ cu competențe relevante. Generațiile actuale de tineri trebuie să fie la fel de bine pregătite pentru provocările învățământului superior și să poată face o alegere în cunoștință de cauză cu privire la programele oferite. Strategia națională pentru educația terțiară 2015-2020 a recomandat diversificarea ofertei de programe de învățământ pentru a îndeplini cerințele pieței muncii, inclusiv prin concentrarea pe programe de educație non-terțiară, oferind o șansă de angajare, inclusiv absolvenților de liceu care nu au promovat examenul de bacalaureat. În procesul de proiectare și utilizare a unor programe inovatoare/ atractive, personalul didactic de calitate este o condiție esențială. Prin urmare, intervențiile sprijinite în cadrul proiectului se vor concentra, de asemenea, pe dezvoltarea pedagogică și atractivitatea programelor de studiu, inclusiv prin oportunități specifice pentru specializarea personalului în formarea pedagogică și cooperarea transfrontalieră consolidată. (http://www.edu.ro/viziune-0)

Necesitatea proiectului este justificată din perspectiva obiectivelor generale ale programului:

- Asigurarea dezvoltării durabile a sistemului educațional pentru a forma o personalitate integrală, activă, socială și creativă - principalii factori ai dezvoltării umane și ai progresului socio-economic al țării;

-Furnizarea accesului la educație de calitate pentru toți copiii și tinerii prin asigurarea unui mediu școlar prietenos și protector și prin consultarea elevilor și părinților în procesul decizional;

- Îmbunătățirea rezultatelor învățării prin investiții în personalul didactic, procesul educațional și în infrastructura instituțiilor de învățământ;

- Accesul la eficiența sistemului educațional, extinderea și diversificarea ofertei educaționale prin valorificarea oportunităților oferite de tehnologiile informației și comunicațiilor;

- Compatibilitatea structurală și calitativă a educației naționale cu spațiul european de educație.

Obiectivele proiectului

Obiectivul general: Îmbunătățirea accesibilității și capacității de angajare a 560 de elevi și liceeni din România și Republica Moldova pe piața muncii prin dezvoltarea cunoștințelor și abilităților necesare pentru o piață a muncii modernă, flexibilă și dinamică prin colaborarea interinstituțională în educație peste granițe.

Obiectivul specific 1: Facilitarea accesului a 480 de elevi și studenți din județul Galați și raionul Cahul la 32 de cursuri de formare profesională pe piața muncii și servicii de consiliere specializată și orientare profesională pentru a îmbunătăți procesul de inserție prin implicarea acestora în activități inovatoare de educație complementară și practic antreprenorială în cadrul a 55 de ani de firme de exercițiu;

Obiectivul specific 2:  Prevenirea marginalizării socio-profesionale și creșterea tranziției de la școală la viața activă pentru 150 de liceeni și elevi din județul Galați și raionul Cahul prin acțiuni educaționale transfrontaliere menite să organizeze 2 târguri transfrontaliere de firme de exercițiu, 2 schimburi de experiență în domeniul antreprenoriatului și operaționalizarea a 2 platforme online bilaterale CBC-FeRoM pentru simularea operațiunilor economice și e-CPO pentru consiliere și orientare profesională;

Obiectivul specific 3: Creșterea calității și diversității programelor educaționale în județele Galați, Vaslui, raioanele Cahul și Cantemir prin consolidarea și promovarea unei rețele de parteneriat bilateral cu 10 unități de învățământ, dotarea a 4 laboratoare și un atelier și specializarea a 70 de profesori prin 2 cursuri inovatoare și 4  întâlniri metodice transfrontaliere.

Perioada de implementare: 01.03.2021 - 31.08.2022

Rezultatele proiectului

PR1 - Dezvoltarea de aptitudini pentru elevi și studenți în zona proiectului

RI 1.1 Numărul de cursuri organizate - 32

PR2 - Îmbunătățirea angajabilității pentru elevi și studenți în zona proiectului

RI 2.1 Numărul de măsuri suport dezvoltate - Platforma e-CPO - 1

PR3 - Creșterea calității programelor educaționale în zona proiectului

RI 3.1 Numărul de unitați educaționale dotate - 4

PR4 - Dezvoltarea cooperării transfrontaliere în domeniul educațional

RI 4.1 Numărul de acțiuni educaționale comune organizate pentru elevi și studenți- 2 Târguri Transfrontaliere, 2 Schimburi de Experiență

RI 4.2 Numărul de acțiuni educaționale comune organizate pentru profesori - 6 cursuri, 4 intâlniri metodice

RI 4.3 Numărul de rețele de unități educaționale create -  1

PR5 - Creșterea accesibilității elevilor și studenților la programe educaționale

RI 5.1 Numărul de măsuri educaționale inovative dezvoltate- Platforma CBC-FeROM - 1

RI 5.2 Numărul de facilități noi de învațare create - 4 laboratoare și 1 atelier - 5

PR6 - Creșterea accesului elevilor și studenților din aria proiectului la informare privind  promovare educației și sănătății

RI 6.1 Numărul de campanii educaționale tranfrontaliere organizate - 1

RI 6.2 Numărul de campanii transfrontaliere în

domeniul sănătății organizate - 1

PR7 - Creșterea conștientizării populației din județele Galați și Vaslui și regiunea Cahul și Cantemir, cu privire la beneficiile și rezultatele

proiectului în comunitățile locale

RI 7.1 Numărul de campanii publice transfrontaliere de informare și diseminare a proiectului organizate - 1