Specialități
Specialitatea | Profilul | Anul I | Anul II | Anul III | Anul IV |
---|---|---|---|---|---|
Administrarea Aplicațiilor WEB | Real | - | + | + | + |
Programarea și analiza produselor program | Real | - | + | + | + |
Contabilitate | Real | + | + | + | + |
Ecologie și protecția mediului | Real | + | + | + | + |
Educație timpurie | Umainst | + | + | + | + |
Învățământ primar | Umainst | + | + | + | + |
Asistență Socială (Lucrător) | Umainst | - | - | - | - |
Asistență Socială (Pedagog) | Umainst | - | + | + | + |
Educație timpurie Dual | Umainst | - | - | - | - |
Programarea și testarea produselor program | Real | + | - | - | - |
Dezvoltarea aplicațiilor web | Real | + | - | - | - |
Calificarea acordată: Tehnician de site-uri WEB
Programa pentru examenul de calificare
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale,
diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional
tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Domeniul ”Crearea și administrarea bazelor de date și a rețelelor informaționale” are drept scop pregătirea specialiștilor competenți pentru economia națională. Un loc important în cadrul domeniului TIC este ocupat de tehnologiile Web, un domeniu vast și în continuă schimbare, care influențează viitorul economic mondial. Orice afacere pe Internet începe cu realizarea unui siteWeb. Din acest motiv, calificarea tehnician de site-uri Web va fi tot mai mult cerută pe piața muncii. Tehnicianul de site-uri Web își desfășoară activitatea în entități social- economice în cadrul echipelor de dezvoltare și mentenanță a site-urilor și aplicațiilor Web.
El cunoaște:
ü
noțiuni de procesare a datelor,
ü asamblarea
statică/dinamică a textelor și imaginilor,
ü baze de date,
ü design Web,
programare Web,
ü medii de
stocare a datelor,
ü medii de
transmisie a informaților,
ü rețele de calculatoare etc.
Principalele funcții îndeplinite
sunt:
ü asigură
asistență tehnică pentru păstrarea copiilor de siguranță, în vederea prevenirii
pierderii datelor și verifică echipamentele hardware pentru depistarea
virușilor informatici
ü planifică
activități zilnice proprii și a echipei subordinate
ü menține
unui mediu corespunzător de sănătate
ü securitate
în munca
ü întocmește
documente specifice
ü asigură calitatea lucrărilor executate de el sau de echipa subordonată
ürealizează programul de menținere a funcționalității echipamentelor
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Asistent programator
Programa pentru examenul de calificare
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Domeniul „Elaborarea şi analiza produselor program” are drept scop pregătirea specialiştilor competenţi pentru economia naţională. Un loc important în cadrul domeniului TIC este ocupat de programul de formare profesională Programare şi analiza produselor program, un domeniu vast şi în continuă schimbare, care influenţează viitorul economic al Republicii Moldova precum şi celui mondial. Orice activitate umană necesită elaborarea produselor program. Din acest motiv, calificarea Asistent programator va fi tot mai mult solicitată pe piaţa muncii.
Elaborarea produselor program şi a componentelor software reprezintă unul din cele mai dinamice ramuri ale domeniului TIC, ce se confirmă printrun ritm sporit de dezvoltare, astfel asistenţii programatori sunt solicitaţi în unităţile economice de stat şi private. Asistentul programator îşi desfăşoară activitatea în entităţi social-economice în cadrul echipelor de programare şi analiză, dezvoltare şi mentenanţă a produselor program.
Asistentul programator utilizează instrumente, tehnologii informatice şi ale comunicării pentru conceperea, proiectarea, elaborarea, testarea, implementarea şi dezvoltarea sistemelor informatice, a produselor program şi a documentaţiei tehnice aferente.
Persoanele care obţin calificarea profesională Asistent programator se pot angaja în câmpul muncii în funcţiile de:
• Asistent programator pentru
sisteme informatice,
• Asistent programator pentru
reţele de calculatoare,
• Asistent pentru baze de
date,
• Asistent pentru analiza
produselor program,
• Asistent programator pentru aplicaţii Web.
El cunoaşte:
• noţiuni de procesare a datelor,
• componentele de bază şi periferice ale calculatorului
personal,
• asamblarea statică/dinamică a textelor şi imaginilor,
• dezvoltarea produselor program,
• analiza produselor program,
• baze de date,
• design Web,
• programare Web,
• medii de stocare a datelor,
• medii de transmisie a informaţiilor,
• reţele de calculatoare, etc.
Principalele funcţii îndeplinite sunt:
•
Aplicarea în practică a
prevederilor legale, referitoare la sănătatea şi securitatea în muncă.
• Aplicarea în practică a normelor de protecţie a
mediului.
•
Analizează calitatea produselor
program / componentelor aplicaţiilor software.
•
Identifică cerinţele de calitate
specifice programării şi analizei produselor program.
• Asigurarea bunei funcţionări a componentelor software,
hardware şi componentelor periferice ale calculatoarelor.
• Asigurarea bunei funcţionări a reţelelor de
calculatoare.
•
Elaborarea produsului program /
componentei aplicaţiei software.
• Elaborarea produsului program / componentei aplicaţiei
software pentru reţele de calculatoare.
•
Elaborarea produsului program /
componentei aplicaţiei software pentru administrarea bazelor de date.
• Testarea şi implementarea produsului program /
componentei aplicaţiei software.
• Asigurarea securităţii produselor program /
aplicaţiilor, a datelor de test şi a suporturilor / dispozitivelor de stocare.
• Organizarea comunicării şi lucrului în echipă la locul de muncă.
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Contabil
Programa pentru examenul de calificare
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Domeniul ”Contabilitate” are drept scop pregătirea specialiștilor competenți pentru economia națională, ce se referă la una din următoarele activități:
Absolvenții domeniului de formare profesională în contabilitate pot activa la entități, instituții de stat sau private și alte instituții în compartimentul financiar-contabil în domeniile economiei naționale în calitate de:
• casier-bancă;
• casier expert;
• contabil;
• contabil-șef adjunct;
• contabil-asistent;
• șef de secție;
• șef de departament;
• controlor (la bancă);
• controlor-revizor administrație publică;
• economist.
El cunoaşte:
1. Cunoaște legislația care reglementează domeniul contabilității;
2. Capacități de a utiliza calculatorul în domeniul său de activitate;
3. Estimează ordinea priorităților în soluționarea diferitor situații profesionale;
4. Cunoaște terminologia de specialitate;
5. Cunoaște metode și procedee specifice contabilității și domeniilor asociate;
6. Cunoaște regulile de păstrare a integrității patrimoniului;
7. Cunoaște metode și procedee de analiză a activității economico-financiare;
8. Verifică cu profesionalism datele introduse pentru asigurarea corectitudinii specifice finale;
9. Asigură utilizatorii interni și externi cu informații complete veridice;
10. Cunoaște perspectiva noilor reglementări contabile naționale;
11. Cunoaște specificul și avantajele diferitor programe privind proiectarea și prezentarea ideii creative.
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Tehnician protecția mediului (Tehnician ecolog)
Programa pentru examenul de calificare
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Domeniul ”Științele Mediului Înconjurător” are drept scop pregătirea specialiștilor în domeniul ecologic, ce se referă la una din următoarele activități:
Absolvenții domeniului de formare profesională în Științele Mediului Înconjurător pot activa în Instituțiile de cercetare științifice de profil, Serviciul Hidrometeorologic de Stat – Direcția de Monitoring al Calității Mediului, întreprinderile de gestionare a resurselor naturale, autoritățile publice locale de nivelul unu, întreprinderile industriale, companiile de consulting, companiile de certificare în calitate de:
• Tehnician protecția mediului
• Technician categoria a II-a
• Tehnician categoria a I-a
Caracterul complex al activităţii tehnicianului protecţia mediului implică deţinerea unui spectru larg de cunoştinţe speciale din biologie, chimie, fizică, matematică, ecologie generală, ecologie umană, biodiversitate, pedologie, hidrologie, dreptul mediului, tehnologii industriale şi agricole, gestionarea deșeurilor, metode şi sisteme de purificare a mediului, etc.
Pentru a putea urma o carieră tehnicianul protecţia mediului trebuie să manifeste abilităţi tehnice de lucru în natură, în laborator sau în oficiu, asociate disciplinelor chimia analitică, aparataj şi tehnologii de control al calităţii mediului, metode de analiză a componentelor mediului, statistica, metode de conservare a componentelor mediului, protecţia mediului şi utilizarea durabilă a resurselor naturale, monitoringul ecologic, cartarea ecologică, evaluarea impactului de mediu, expertiza ecologică etc.
Indispensabile sînt cunoştinţele şi abilităţile de comunicare în limba română şi în limbă engleză, abilităţile IT, etc.
În vederea realizării efective a atribuţiilor şi sarcinilor, tehnicianul protecţia mediului trebuie să demonstreze următoarele calităţi:
⎯ Atenţie;
⎯ Logică, argumentare și gîndire critică;
⎯ Autodisciplină; ⎯ Cooperare şi sociabilitate;
⎯ Echilibru emoţional;
⎯ Rezistenţă fizică;
⎯ Abilităţi de autoinstruire şi autoperfecţionare.
⎯ Spirit de inițiativă și planificare.
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Educator
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
În cadrul acestui domeniu este abordată pregătirea specialiștilor competenți pentru economia națională, cea a pregătirii profesionale a viitorului învățător pentru instituțiile primare. Elevii vor obține următoarele cunoștințe și abilități:
- cunoaște și utilizează conținutul curriculum-ului pentru învățământul primar;
- cunoaște și aplică didacticile pariculare la disciplinele de specialitate;
- stăpânește cunoștințele necesare proiectării, desfășurării și evaluării pricesului ninstructiveducativ;
- utilizează eficient resursele materiale disponibile;
- creează materiale didactice;
- folosește strategii didactice variate și resurse care răspund diferitelor nevoi ale elevilor;
- cunoaște particularitățile de vârstă a școlarului mic;
- știe că evaluarea este un proces necesar în orice demers didactic;
- are capacități de comunicare; relaționează cu comunitatea din școală.
Cadrul didactic trebuie să fie o călăuză care să-i dea fiecărui dintre elevi un ajutor efectiv și să vegheze la coacerea în ritm propriu a inteligențelor și inimilor. Profesiunea de învățător cere celui ce o exercită calități și capacități diverse. Mai întâi dragostea de muncă, și nu numai conștiința profesională, concepută ca o datorie, un anumit entuziasm: să creadă în ceea ce face, chiar dacă rezultatul se manifestă doar la o scadență îndepărtată; să se considere slujitorul unui ideal nobil, al unei mari opere.
Scop principal de a-i asigura elevului posibilitatea implementării cunoștințelor de specialitate în practică și, totodată, de a-i dezvolta competențe profesionale, înzestrându-l cu capacitatea de a fi responsabil pentru viitoarea profesie. Este și o cale de a-i acorda șansa de a fi informat direct, permanent, de a avea posibilitatea să aplice și să valorifice ceea ce a învățat, să trateze elevul din perspectiva unicității acestuia. Elevii vor fi antrenați în organizarea și desfășurarea muncii de instruire și educare a elevilor de vârsta școlară mică (ceea ce ar corespunde următoarelor aspecte: dezvoltare, observare și orientare, aprofundare, specializare) în conformitate cu cerințele idealului educațional. Vor fi formate și dezvoltate competențe profesionale specifice :
1. Utilizarea cunoștințelor de specialitate, psiho-pedagogice și metodologice în realizarea activităților instructiv-educative în învățământul primar.
2. Elaborarea modelelor de proiectare a activităților instructiv-educative și / sau extracurriculare.
3. Utilizarea documentelor normative şi reglatorii ale Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al RM.
4. Aplicarea principiilor și metodelor didactice specifice activităților / disciplinelor predate care să asigure progresul elevilor de vârstă școlară mica.
5. Identificarea și aplicarea principiilor, rolurilor, funcțiilor și scopurilor evaluării, precum și a metodelor și instrumentelor de evaluare potrivite cu stadiul de dezvoltare psihică, fizică, intelectuală și afectivă a elevilor de vârstă școlară mica.
6. Promovarea corectitudinii unor practici antidiscriminatorii cu privire la gen, rasă, vârstă, religie și cultură.
7. Operarea cu concepte specifice managementului clasei în diferite situații educaționale specifice învățământului primar.
8. Susținerea / asistarea dezvoltării individuale a elevilor de vârstă școlară mică și punerea în practică a regulilor de protejare a sănătății, siguranţei fizice și mentale a fiecărui elev în mod adecvat
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Învățător
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Cadrul didactic trebuie să fie o călăuză care să-i dea fiecărui dintre elevi un ajutor efectiv și să vegheze la coacerea în ritm propriu a inteligențelor și inimilor. Profesiunea de învățător cere celui ce o exercită calități și capacități diverse. Mai întâi dragostea de muncă, și nu numai conștiința profesională, concepută ca o datorie, un anumit entuziasm: să creadă în ceea ce face, chiar dacă rezultatul se manifestă doar la o scadență îndepărtată; să se considere slujitorul unui ideal nobil, al unei mari opere.
Scop principal de a-i asigura elevului posibilitatea implementării cunoștințelor de specialitate în practică și, totodată, de a-i dezvolta competențe profesionale, înzestrându-l cu capacitatea de a fi responsabil pentru viitoarea profesie. Este și o cale de a-i acorda șansa de a fi informat direct, permanent, de a avea posibilitatea să aplice și să valorifice ceea ce a învățat, să trateze elevul din perspectiva unicității acestuia. Elevii vor fi antrenați în organizarea și desfășurarea muncii de instruire și educare a elevilor de vârsta școlară mică (ceea ce ar corespunde următoarelor aspecte: dezvoltare, observare și orientare, aprofundare, specializare) în conformitate cu cerințele idealului educațional.
Vor fi formate și dezvoltate competențe profesionale specifice:
1. Utilizarea cunoștințelor de specialitate, psiho-pedagogice și metodologice în realizarea activităților instructiv-educative în învățământul primar.
2. Elaborarea modelelor de proiectare a activităților instructiv-educative și / sau extracurriculare.
3. Utilizarea documentelor normative şi reglatorii ale Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al RM.
4. Aplicarea principiilor și metodelor didactice specifice activităților / disciplinelor predate care să asigure progresul elevilor de vârstă școlară mica.
5. Identificarea și aplicarea principiilor, rolurilor, funcțiilor și scopurilor evaluării, precum și a metodelor și instrumentelor de evaluare potrivite cu stadiul de dezvoltare psihică, fizică, intelectuală și afectivă a elevilor de vârstă școlară mica.
6. Promovarea corectitudinii unor practici antidiscriminatorii cu privire la gen, rasă, vârstă, religie și cultură.
7. Operarea cu concepte specifice managementului clasei în diferite situații educaționale specifice învățământului primar.
8. Susținerea / asistarea dezvoltării individuale a elevilor de vârstă școlară mică și punerea în practică a regulilor de protejare a sănătății, siguranţei fizice și mentale a fiecărui elev în mod adecvat.
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
Calificarea acordată: Pedagog social / Lucrător social
Programa EC 92310 ASL Metode și tehnici ale AS
Programa EC 92310 ASL Psihologe Sociologie
Programa EC 92310 ASP Psihologie
Programa EC 92310 ASP Științe ale educației Sociologia familiei
Condiții de admitere:
Certificat de studii gimnaziale, diploma de BAC liceale, certificat de studii medii de cultură generală, diploma de studii profesional tehnice secundare.
Scopuri educaționale și profesionale:
Pedagogul social este o ocupaţie ce aparţine domeniului asistenţei sociale şi consiliere, care administrează şi implimentează programe de asistenţă social şi servicii comunitare şi asistă clienţii pentru rezolvarea problemelor personale şi sociale.
Pedagogul social este persoana care îngrijeşte şi ocroteşte persoanele cu cerinţe speciale, proiectează, organizează, efectuează, monitorizează şi evaluează activităţile de stimulare şi recuperare, stimulează şi formează deprinderi de autonomie personal şi social, promovează şi respect drepturile şi interesele beneficiarului şi acţionează pentru incluziunea acestuia în comunitate. Relaţia pedagogului social cu clientul/beneficiarul este una de lungă durată, ceea ce subliniază diferenţa faţă de asistentul social. Abordarea problemelor cu care se confruntă pedagogul social în procesul de însoţire a vieţii de zi cu zi a clienţilor săi şi implică un timp mai îndelungat precum o relaţie intensivă.
Atribuţiile principale ale pedagogului social vizează planificarea, realizarea şi evaluarea procesului de dezvoltare a copilului/tânărului în cadrul instituţional. Colaborează cu personalul de specialitate(psiholog, asistent social, educatori) în: evaluarea situaţiei copilului şi a dificultăţilor specific cu care acesta se confruntă, propunerea de soluţii pentru integrarea familial, social şi şcolară a copilului şi stabilirea strategiei de soluţionare, alegerea tipului de servicii şi activităţi în funcţie de specificul cazului.
Pedagogul social pledează pentru respectarea intereselor copilului, asigură integrarea şcolară şi socială a acestuia, asistă copilul în dezvoltarea de abilităţi de viaţă independent şi dezvoltarea personalităţii acestuia. Principala atribuţie a pedagogului social este organizarea comună a vieţii şi activităţii cotidiene, cu indivizi separaţi sau cu grupuri. Astfel pedagogul social completează sau înlocuieşte parţial funcţii ale familiei.
Sarcina pedagogilor sociali constă în special în:
Practicanţii acestei profesii se implică în servicii oferite grupurilor de persoane care se confruntă cu situaţii dificile, ei fiind intermediari între necesităţile individului şi cele ale societăţii. Pedagogul social se distinge de asistentul social prin aceea că petrece mai mult timp cu beneficiarul, implicându-se în abordarea problemelor lui şi stabilirea unei relaţii intensive cu acesta. Pedagogul social organizează activităţile cotidiene cu persoanele asistate, individual sau în grup, completând sau înlocuind funcţii ale familiei. Pedagogul social poate lucra în comunităţi educative pentru copii şi tineri, de stat sau private, de tipul centrelor de zi, centre rezidenţiale, internate şcolare, centre de reeducare, centre de recuperare şi reabilitare, centre de primire în regim de urgenţă, etc.
Formarea în această profesie presupune o abordare holistică a individului, printro educaţie multidisciplinară, respectiv asimilarea unor cunoştinţe teoretice din domeniul psihologiei, pedagogiei, şi sociologiei, precum şi aplicarea lor în practica educativă.
Finalităţile profesionale în pedagogia social:
1. Pedagogul social este o persoană de referinţă în relaţiile cu copiii sau tinerii în cadrul unei comunităţi educative;
2. Pedagogul social înţelege educaţia ca pe un proces conştient şi orientat spre un scop, acest lucru solicitând angajamentul său perseverent, generos şi optimist;
3. Pedagogul social lucrează în principal în casele de copii (şcolari şi preşcolari) şi în alte instituţii cum ar fi: internate şcolare, şcoli de reeducare, centre de primire pentru minori, şcoli ajutătoare cu internat;
4. Pedagogul social îşi însuşeşte cunoştinţe de specialitate în domeniul psihologiei, pedagogiei, sociologiei, precum şi temeinice cunoştinţe de cultură general, cu scopul de a le aplica în practica educaţională. În plus el dezvoltă capacităţi practice de acţiune educativă;
5. Pedagogul social este calificat pentru a complete sau prelua parţial sau total sarcinile familiei copilului. Totodată el îşi asumă rolul de completare sau de substituire a acestei familii.
6. Pedagogul social planifică, realizează şi evaluează procesul dezvoltării copilului/tânărului;
7. El îl ajută să devină un adult conştient de sine, responsabil şi integrat în societate. Copilul este sprijinit pe toate planurile dezvoltării sale (biologic, intelectual, moral, afectiv, comportamental, artistic şi social), pentru ca în momentul părăsirii instituţiei de protecţie să fie apt pentru o existenţă autonomă;
8. Pedagogul social conduce şi evaluează procesul dezvoltării vieţii sociale a grupei de copii/tineri;
9. Pedagogul social cunoaşte competenţele şi sarcinile specialiştilor şi ale autorităţilor şi poate decide, la nevoie, în interesul copilului, forma de colaborare cu aceştia;
10.Pedagogul social este responsabil atât în faţa copilului sau tânărului cât şi în faţa societăţii.
Materiile studiate de pedagogul social sunt: pedagogia social, filozofia, psihologie aplicată, psihologia dezvoltării, psihologia personalităţii, pedagogie
generală, pedagogie curativă/specială, psihologie socială, sociologie. Transferul în practică al conţinuturilor teoretice este realizat prin următoarele materii:
principii de bază ale sociopedagogiei aplicate, observarea şi modificarea comportamentului, asistarea activităţii de învăţare, pedagogia timpului liber,
stimularea capacităţilor practice de viaţă, pedagogia jocului, pedagogia mediilor de informare, organizare şi administrare, colaborare şi comunicare.
Formarea teoretică şi practică este completată cu teme teoretice şi practice din materii care în fapt nu aparţin sociopedagogiei, dar sunt totuşi importante
pentru practica profesională, şi anume psihopatologice, sănătate şi prim ajutor, drept, birotică.
Accesul la studii în continuare:
Participarea la concursul de admitere în instituțiile de învățământ universitare din țară și de peste hotare.
test
La naștere, natura înzestrează copilul numai cu „semințele științei, ale moralității și religiozității”, ele devin un bun al fiecărui om numai prin educație. Educația este o activitate de stimulare a acestor „semințe”, și implicit, de conducere a procesului de umanizare, omul ”nu poate deveni om decât dacă este educat”.